Wiele osób chcących zacząć swoją przygodę z enduro zastanawia się, jaki rower wybrać. Czy wystarczy zwykły, górski hardtail, który mają w domu i korzystają z niego podczas weekendowych wycieczek za miasto? Podczas pierwszego wyjazdu na ścieżki enduro pewnie tak, jednak zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest rower z pełnym zawieszeniem tzw. full.
Wybór roweru enduro full – praktyczne porady
Rowery full charakteryzuje i wyróżnia przede wszystkim to, że posiadają dwa amortyzatory. Jeden w widelcu przedniego koła, a drugi ulokowany w centralnej części roweru. Poprawia to zdecydowanie bezpieczeństwo i komfort jazdy. W rowerach enduro zaleca się amortyzację w rozmiarach 140 mm – 180 mm. Im większy skok zawieszenia tym amortyzator będzie czulszy, a jazda bardziej komfortowa. Jeśli jednak rowerzyście zależy głównie na rozwijaniu dużych prędkości, wtedy lepszym wyborem będzie komponent o mniejszym skoku.
Drugim czynnikiem, który wyróżnia rowery enduro jest geometria ramy. Jednym z najważniejszych jej elementów jest kąt główni ramy. W dużym uproszczeniu jest to kąt między amortyzatorem a ziemią. W rowerach enduro jest to zazwyczaj około 65°. Wpływa to na odpowiednie dociążenie obu kół oraz niweluje wrażenie przelecenia przez kierownicę na stromych odcinkach zjazdu.
Kolejną rzeczą, która może być zdecydowanie inna w rowerach enduro niż w pozostałych jest napęd. Większość modeli wyposażona jest w napęd 1×11 lub 1×12. Oznacza to, że z przodu mamy tylko jedną zębatkę, a z tyłu 11 lub 12. Zdecydowanie zmniejsza to wagę roweru oraz upraszcza obsługę ponieważ manetka przerzutki w tym wypadku jest tylko pod jedną dłonią, a my możemy bardziej skupić się na kontroli jazdy.
Ostatnim niezbędnym komponentem w rowerze enduro jest dropper, czyli regulowana sztyca. Pozwoli nam ona na regulację poziomu wysokości siodełka bez konieczności schodzenia z roweru. Jest to bardzo przydatne przy pokonywaniu stromych szlaków. Dropper obsługujemy specjalną manetką umieszczoną na kierownicy.
Pozostałe czynniki, które powinny być brane pod uwagę przy wyborze roweru enduro to: waga oraz rozmiar koła. Im lżejszy rower tym łatwiej będzie pokonywać nam podjazdu, dlatego producenci prześcigają się w coraz to lżejszych rozwiązaniach. Rozmiar kół w rowerach enduro to zazwyczaj 27,5″ lub 29″. Zazwyczaj wybór pada na te większe z prostego powodu – łatwiej pokonuje się nimi przeszkody oraz zapewniają lepszą przyczepność oraz stabilność.